zondag 21 juni 2009

Ontslá zo’n man meteen

Heren. Dames ook. Dank dat u allemaal op deze bijeenkomst gekomen bent. Mijn naam is Herman Potin. Dank u, dank u. Ik word in de media wel gezien als de crisisgoeroe van Nederland, maar zo hoog op het podium sta ik nog niet.
We moeten ten eerste het systeem financieel weer op orde zien te brengen. Ik neem even een drankje tussendoor. Dus: schaf alle uitkeringen af. In één klap. AOW, AWW, AWBZ, WW, weduwen en wezen, bijstand, of hoe het ook allemaal mag heten: afschaffen! Wat komt er dan voor in de plaats, zult u vragen. Niets komt ervoor in de plaats. Het is het einde van het paradijs, dames en heren.
Goed. Sommigen zullen omkomen. Maar dat doen ze voor een goede zaak: een stabiele economie!
Een stabiele economie is ook gebaat bij het recht dat de sterkste heeft: u moet dus overleven, en niks anders is belangrijk. Neem Corus, de vroegere Hoogovens. Nagenoeg failliet is het, en nu kunnen we wel zielig gaan zitten doen, maar het staal kan ook in India gemaakt worden. Ga daar dus heen, dames en heren! Daar zijn nog tallozen die voor een reëel loon staal kunnen maken.
Dit verhaal geldt natuurlijk ook voor uw eigen inkomsten. Die worden aan banden gelegd in dit land. U kunt niet meer als, noem maar op, zorgdirecteur een inkomen gaan verdienen van driemaal een ministerssalaris, want men wil, daar komt het nare woord, dat u solidair bent. Ook een directeur van een woningbouwvereniging kan dat niet meer doen.
Wat staat u te doen in deze moeilijke tijden? Ik neem weer even een drankje. Gezondheid! Prosit, dank u wel! In deze moeilijke tijden staat u maar één ding te doen. Opstappen! Maar dan wel gezamenlijk! Proost! Dus niet blijven hangen, meneer Borghouts, maar ópsjtappen.
Het is nog niet zo lang geleden dat ik eens in het ziekenhuis was, ik neem even een slokje, beûh, pardon. Waar was ik.
Het kan dus véél beter in Nederlang! In Nederland, bedoel ik. Veel beter. Ober, doe nog een cognacje, ja? En wie voor vichvelf kan vorgen, voalf u, mevrouw op de eerfte rij. Ik bedoel u niet, ik bedoel die andere mevrouw, met die grijve fjaal. Help Nederland ruit! Prooft!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten