woensdag 19 november 2008

Heeft u daar een cursus voor gevolgd?

- En daar is onze volgende gast: Hoessein Al-Badr!
(Applaus.)
-
Meneer Al-Badr, u bent nu twee dagen minister van Energie. Hoe bevalt het u tot zover?
- Het bevalt mij goed, maar het departement mag wel eens een keer opgeschud worden.
- Opgeschud? Hoezo?
- Wel, er zijn een aantal ambtenaren, stegiosaurussen uit het tijdperk van de PvdA, van het CDA zelfs, die...
- Dat is wel een heel lange tijd geleden!
- Dat is inderdaad meer dan twintig jaar geleden, ja. Maar die ambtenaren zitten er nog steeds, en niet op de minste posten. Die mensen hebben vroeger ongetwijfeld hun waarde gehad, maar het is nu tijd voor een nieuwe generatie.
- Gelijk heeft u.
- Ja, die mensen hielden zich nog bezig met de kolencentrales bij Delfzijl en ze maakten plannen voor nóg een kernenergiecentrale. Hopeloos ouderwets.
- En waar gaat u zich mee bezig houden? Wat zijn uw plannen?
- In de komende vier jaar zal het Markermeer gevuld zijn met zonnecollectoren. Nu is het Markermeer nog maar voor één derde gevuld, zoals u weet. Dat moet vol. En ten tweede zal de kust in zijn geheel worden volgebouwd met windmolens. U weet dat er problemen zijn geweest met Terschelling en Ameland en ook met enkele Zeeuwse kustgemeenten. Die problemen zijn uit de weg geruimd, ik heb vanochtend verschillende vertegenwoordigers uit die plaatsen op het ministerie ontvangen. Problemen zijn uit de weg.
- Dan zijn hier nog wat vragen die door de kijkers zijn gesteld. Vraag één komt van de heer Moedema uit Heemskerk: heeft u daar een cursus voor gevolgd?
- Jazeker, meneer Moedema! Ik heb natuurkunde gestudeerd aan de Universiteit van Leiden en heb later de specialiteit Energievraagstukken gekozen.
- Dan is er nog deze vraag van mevrouw Kloof uit Schagen, die zich afvraagt hoe het met uw afkomst zit.
- Ik ben, net als u, mevrouw, Nederlander, Europeaan en wereldburger. Mijn overgrootvader Hassan Al-Badr (God - zo Hij bestaat - hebbe zijn ziel) kwam uit een klein Egyptisch dorpje in de buurt van Abu Simbel. Hij vluchtte in het begin van deze eeuw naar Nederland, en daar zit ik nu!

4 opmerkingen:

  1. Een goed stuk Ben, het mag dan fictie zijn, er komen toch een aantal dingen in naar voren die jou (en mij) hoog zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stegiosaurussen daar zitten we inderdaad allemaal mee opgescheept. Lazen ze jouw blog maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb geprobeerd een optimistisch stukje te schrijven, waarbij ik in gedachten hield het TV-optreden van Barack Obama (te vinden op het blog van Wouter van den Berg). Daarin slaat eindelijk eens iemand verstandige taal uit. En daar kwam mijn meneer Al-Badr vandaan.
    Je moet ook eens kijken naar onze Alice & Ben-blog! Hoewel, als je daar nu meteen naar kijkt, zie je nog weinig, hoor. Alleen de lay-out is klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. - Is dat niet...
    - Wie?
    - Die man achter Al-Badr...
    - Die met dat glimmende voorhoofd?
    - Die ja, is dat niet, kom, hoe heet-ie?
    - Lekkere pepernoten trouwens.
    - Verdomme. Ik kan het niet uitstaan als ik niet op een naam kan komen.
    - Ergens is het toch wel jammer dat je tegenwoordig het hele jaar door pepernoten kunt kopen.
    - De oud-voorzitter van de Windmolen Lobby.
    - O, die van Energie Anders.
    - Die ja. Hoe heet ie.
    - Ben Hoogedinges.
    - Boom! Ben Hoogeboom ja.
    - Nu je het zegt.
    - Wat kijkt ie trots hè.
    - Ja, heel schattig. Kijk eens.
    - Hè gatverdamme Moesjam, moet dat nou?
    - Het moet niet, maar het kan wel.

    BeantwoordenVerwijderen