zaterdag 15 november 2008

Ze hebben tegenwoordig overal cursussen voor

Beminde parochianen!
Het zal u niet ontgaan zijn dat uw kapelaan zich op het doornige pad der lust & liefde heeft begeven. Ik stel u voor: Alice S.!
Alice is, eerlijk waar, de eerste vrouw met wie ik een vleselijke bekentenis heb gehad, dat wil zeggen, sinds mijn zestiende jaar toen mijn kalverliefde voor de roodharige Jolanda mij verleidde tot soortgelijke genoegens. O Jolanda...! Rossige Jolanda!
Toen mijn buurman gistermiddag langskwam en Alice en mij ineengestrengeld zag liggen, zei hij: ‘Dag kapelaan, nat herfstweertje hè!’ Ik zei hem: ‘En dit is Alice, buurman.’ Hij daarop: ‘Nat herfstweertje, inderdaad!’
Want dat verwachten de mensen niet van hun celibatair levende kapelaan. Welnu, het celibaat is voorbij, kan ik u zeggen! Het was toch maar een erfdeel van het Roomse katholicisme, en wij zijn de Onafhánkelijk Katholieken!
Wie is dan die Alice?, zult u zich afvragen.
Wel, Alice is een gelovige vrouw van ongeveer mijn leeftijd en zij is er geensdeels op uit haar lusten op mij bot te vieren, zoals ook ik er niet op uit ben dat met haar te doen. ’s Ochtends knielen wij eerst en doen wij samen ons gebed (‘Heilige God, heilige Moeder, heilige Zoon’ enzovoorts), daarna doen wij een ‘rondje Derp’ en treden wij in contact met de parochianen.
Vanochtend bijvoorbeeld kwamen wij mevrouw Zwart tegen bij boekhandel Dekker & Dekker, die ons aansprak: ‘Zo kapelaan. Fijn weertje. Is dat uw dochter?’ Ik legde mevrouw Zwart onze relatie uit, en zij keek begrijpend. Zij zei: ‘Dat celibaat moet ook maar eens afgelopen zijn. U heeft gelijk, kapelaan. Alice, welkom!’

2 opmerkingen:

  1. Eerwaarde, uw vorige stukjes zijn ook heel leuk maar telkens u als Kapelaan gaat spreken, schieten uw verloren schapen wakker, althans dit slome schaap toch.
    Gefeliciteerd met het nieuwe hoofdstuk dat u inslaat. Het 'niet langer tussen twee stoelen vallen' dus.
    Alice, die gaat dat goed doen, zij deed het al voortreffelijk maar een full-time kapelaansvrouw, dat vergt wat van een meisje. Wij zullen voor haar bidden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zijn beiden zeer opgetogen, zeker nu we net het bed uitgekomen zijn en een groentencroquet aan het eten zijn, dat ook onze Belgische vrinden het zo eens zijn met onze gezamenlijke pelgrimstocht naar de Heer.

    Engelbertus en Alice.

    BeantwoordenVerwijderen