maandag 3 november 2008

Makkers uit de oorlog

- Toch was een fijne tijd, Karel.
- Ben ik met je eens, Hein.
- Ik ben totaan Moskou gekomen, weet je? Vlakbij Moskou.
- Dat is verder dan ik ooit ben geweest. Ik kwam niet verder dan Minsk. Wit-Rusland. Daar moesten we ons terugtrekken.
- Maar als het aan jou gelegen had?
- Ja, dan zouden we doorgegaan zijn.
- Hetzelfde als bij Moskou. Dat hadden we ééntweedrie kunnen innemen.
- Jammer. Gedane zaken.
- Zeker.
- Maar de kou.
- De kou, ja. De modder ook.
- Gruwelijke wegen, daar.
- Nog steeds.
- Gaten in de weg. Blubber.
- Hou op.
- Ben jij nog bij Leningrad geweest?
- Daar ben ik ook nog geweest, ja.
- Ik niet, maar ik heb gehoord dat dat een zootje was.
- Ja, dat was het.
- En Stalingrad?
- Dat weet ik niet, hoe het daar was.
- En Kursk was ook al niet veel beter.
- Maar de dapperheid was het mooiste!
- Ja. Hoewel, die Totenkopf-jongens...
- Daar moesten wij ook niets van hebben.
- De moed, in die jaren...
- Daar deed je het voor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten