vrijdag 30 januari 2009

Beleefd doch dringend

Mevrouw,
Ik was hier vanochtend te 11.20 uur, maar vond u niet thuis. Zeer jammer. Ik heb nog wel enige kwartieren overlegd met Martha, uw dochter of ondergeschikte, die mij tenslotte ook niet verder kon helpen met de zaak waarvoor ik kwam. Een prachtig meisje, en een goede hulp, als ik zo vrij mag zijn.
Waarvoor kwam ik. Ik kwam voor een demonstratie van de geweldige werking van de nieuwe stofzuiger Sixlo II én de daarbij — gratis! — komende Pierma puntenslijper, die zo extreem scherp slijpt dat u er, volgens de reclame die nu dag in dag uit door het land waart, ‘een puntje aan kunt zuigen’.
Maar ik wil u vooral feliciteren met uw prachtige huis, mevrouw! Wat een fantastische ligging, vooral gezien de nabijgelegen panden, die toch alle op een minder goede stand zijn gelegen. Ik durfde zelfs nauwelijks aan te bellen en stond er eerst versuft bij te kijken, in mijn linkerhand de Sixlo II en in mijn rechterhand de Pierma puntenslijper, die, zoals ik eerder al vermeldde, GRATIS komt bij aanschaf van de Sixlo II.
Toen ik tenslotte voldoende moed had ingedronken om toch aan te bellen, verscheen Martha. Een onverwachte verschijning, mag men wel zeggen, mevrouw! Zij ging mij voor naar uw salon en nodigde mij uit plaats te nemen op één van uw voortreffelijke stoelen aldaar. Martha ging voort met haar werkzaamheden, die vooral gericht waren op de bovenzijden der ramen. Ik opperde nog dat ze voor zulke werkzaamheden wellicht een wat langer rokje had kunnen dragen — ook een minder doorzichtig rokje — maar daarop kwam slechts een zacht, verleidelijk gelach.
Enfin, ik zette de volstrekt elektrische Sixlo II aan, en volgde Martha naar de bovenverdieping, waar wij enkele filosofische vragen besproken. Na terugkeer in de salon troffen wij de Sixlo II nog steeds werkend aan.
Ik heb de Pierma puntenslijper als dank achtergelaten, mevrouw, en kom graag maandagochtend terug voor een verdere demonstratie van de formidabele Sixlo II stofzuiger.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten