vrijdag 29 augustus 2008

Geknuffeld

Jan van Schoonhoven (1939-2008) was een eenvoudig mens. In de tijd dat hij nog treinconductrice, pardon, in de tijd dat hij nog treinconducteur was, viel zijn cabarettalent al op. Zijn talent voerde hem door alle Nederlandse schouwburgen, waar hij vooral opviel door zijn Tante Sofie-verbeeldingen.
Jan heeft zich geliefd gemaakt bij het Nederlandse publiek en wij applaudisseren dan ook voor dit beeldje. (Applaus.) Dit fijnzinnige beeldje dat gemaakt is door Jans vriendin, de liefde van zijn leven, Gerarda Stam.
Dan volgt nu een opname die wij hebben weten te bemachtigen van een dag voor zijn dood. Op welke knop moet ik nu drukken? Play. Dan druk ik nu op play, hier is Jan van Schoonhoven:
‘Goedendaags mensen, dit is jullie eigen tante Sofie maar weer. Jullie weten allemaal wel dat ik het aan mijn eierstokken heb, jawel, en dat ik niet lang meer zal leven. Wel, opgeruimd staat proper, zouden onze zuiderburen zeggen. Hahaha. Als je maar lachen kan, zo is het toch? Gerard, kom eens hier, jongen. Gerard is al jaren mijn vriend, hè. Kom maar op m’n bed liggen, zo ja. Gerard speelt al jaren joekolellie in het orkest. Hahaha. Maar daarvoor heb ik je niet in bed geroepen, Gerard. Neehee. Je mag je eigen Sofie nu dóódknuffelen. Ga je gang, Gerard, ga je gang. Gwmp dfííí gwmp. Gwmp!’
Tot zover. Dit was Jan van Schoonhoven in zijn rol van Tante Sofie, van wie wij zoveel hielden. Een groot talent is heengegaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten