dinsdag 16 december 2008

U bent overbodig geworden

Dat — je moet nooit aan je titel refereren, zei een leraar Nederlands ooit tegen me; ik begreep wel meer dingen niet — zei een psychiater tegen een verpleger. Het speelde in Heiloo, waar ik onder behandeling was voor mijn depressies.
De naam van die psychiater weet ik niet meer, de naam van die verpleger was Jos de Heer of Jos der Heeren. Hij deed zijn werk uitstekend, maar hij had vaak een grote mond tegen zijn meerderen en zo’n psychiater is een meerdere want een psychiater heeft ervoor gestudeerd.
Ik weet nog wat ik dacht: ‘Welk een groot onrecht geschiedt hier!’ Want het was nog in de tijd dat ik in zulke bewoordingen dacht. Nu denk ik veel simpeler (‘Krijg de kanker!’) en schrijf ik een betere zin op.
Ik heb nooit in een positie verkeerd waarin het mogelijk was tegen iemand ‘U bent overbodig geworden’ te zeggen, en ik ben daar wel blij om. Ook ben ik blij dat ik — in tegenstelling tot die psychiater — ben opgegroeid met een tikkeltje beschaving.

2 opmerkingen:

  1. Ja, wat dacht je, net als in de gewone ziekenhuizen is de pikorde in de psychiatrische ziekenhuizen aan strenge regels gebonden. De psychiater weet alles, mag de medicijnen voorschrijven en mag vooral niet tegengesproken worden.
    Inderdaad: zij hebben ervoor gestudeerd.
    Ik ben ervoor dat iedereen die voor psychiater studeert een tijdje moet verplegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het helemaal eens met Hadriana, en....ik ben blij Ben dat je goed opgevoed bent!

    BeantwoordenVerwijderen