vrijdag 6 februari 2009

Een volkomen normale vraag

- Dit is mevrouw Maria Henderson, jongens en meisjes. Mevrouw Henderson is onze nieuwe schoolpsychologe en zij gaat nu uitleggen wat dat is. Mevrouw Henderson!
- Goedemorgen, kinderen!
- Mijn naam is Jaap van der Wal en wat bent u? Een schoolspylogoog?
- Inderdaad, Jaap. Een schoolpsycholoog. Een psycholoog, dat is een zielkundige. Weten jullie wat een ziel is?
- Nee.
- Dat is zeg maar het binnenste van je gedachten.
- Dus dat u weet wat ik van binnen denk?
- Ja.
- Zegt u dat dan maar.
- Nee, zo gemakkelijk gaat dat niet, Jaap. Dan moet ik eerst een paar vraagjes stellen, maar dán weet ik het ook!
- Stel uw vraagjes dan maar.
- Jaap, heb jij de afgelopen week gevochten met iemand?
- Neuh.
- Dat líegt ie, juffrouw! Hij hep gisterochtend nog gevochten met Kees, daar.
- Klopt dat, Kees?
- Ja, juffrouw.
- Kom dan allebei even voor de klas, Jaap en Kees. Dan gaan we even naar buiten. Eén moment hoor, kinderen. Dan gaan wij even vrede stichten tussen Jaap en Kees.
(Buiten gearriveerd.)
-
Zo, Jaap. Ik heb een volkomen normale vraag. Waarom vochten jullie?
- Omdat Kees twee knikkers gestolen had.
- Is dat waar, Kees?
- Ik had ze niet gestolen, maar geléénd. Je mag ze terug hebben. Hier.’
- En dat bedoel ik nou, jongens. Daarvoor zorgt nu een school-psychologe. Nooit meer vechten, hoor! Hup, naar binnen weer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten