Heren ondernemers! Een gratis crisistip. U zit allemaal bij een reclamebureau, is het niet? Daar moet u meteen bij weg gaan. In plaats daarvan neemt u twee drie mensen in dienst die uw reclamewerk gaan doen. Eentje die zich bemoeit met het tekstuele gedeelte, eentje die zich met de opmaak van uw advertenties etc. bemoeit, en eentje die zorgt voor de fotografie en dat die advertenties tenslotte geplaatst worden.
Stel, uw bedrijf heeft een pilletje gemaakt. Deze pilletjes wilt u uiteraard verkopen, dus uw mensen maken een mooie advertentie, u belt de VARA Gids: mogen wij met ons pilletje in uw gids? Ja, zeggen de VARA-mensen dan. U heeft alle kosten van het reclamebureau vermeden, en u ziet zelf ook wel in dat het tijd scheelt als u al zulke werkzaamheden in huis houdt.
Ik weet alleen hoe het ging in de tijd voordat de computer er was. Dan kreeg je van je reclamebureau allereerst een proef van een conceptadvertentie. Die proef zat barstensvol fouten die je eruit haalde en terugstuurde. Een week later ontving je dan een verbeterde proef, waarin nog steeds fouten zaten, maar het waren er al minder dan een week geleden. Enzovoorts. Die ellende heeft u niet meer als u dat modieuze reclamevolkje links laat liggen.
Ik zou zelf trouwens ook wel wat reclame kunnen gebruiken: ik heb zo’n tien tot vijftien lezers per dag, voor wie ik mijn hoed afneem, maar dan zeggen sommige mensen: jij kunt makkelijk honderd of duizend lezers per dag hebben! Ja, dat klopt. Als je bijvoorbeeld gaat twitteren en dat handig aanpakt, krijg je waarschijnlijk meer lezers.
Daar zijn twee bezwaren tegen: ten eerste de tijd die je in dat getwitter gaat steken en ten tweede die zelfpromotie, dat is toch eigenlijk verkeerd. Dus dat doe ik niet.
Het mooiste is het als die reclame een beetje toevallig gebeurt. Als Max of Wouter eens een keer iets over je schrijven (zoals ze allebei al hebben gedaan) is dat meteen te merken: dan heb ik vijfentwintig lezers per dag. Dan is het verder aan mij, om goede stukjes te maken. Elke dag één.
Kansrekening
-
Een van de leukste kansrekeningsproblemen die ik ooit heb gezien is dit.
De winnaar van een quiz (denk Berend Boudewijn, Willem Ruys, Mies Bouwman,
missc...
12 jaar geleden
Had u door dat ik in mijn aanbeveling van u maar liefst twee beroemde reclameslogans heb gecombineerd? Een oudje van Het Parool en een onverslijtbare van l'Oréal. Of die van Het Parool (Léés die krant) door een reclamebureau is bedacht, weet ik niet (wellicht door een daar werkende redacteur, zo heb ik ook eens gelezen dat Trouw een hele tijd geleden een reclamebureau had ingeschakeld om een nieuwe slogan te bedenken, en die kwamen niet verder dan 'Trouw, de beste krant die er is' of zoiets, waarna een adjunct-hoofdredacteur toen maar met 'Trouw, misschien wel de beste krant van Nederland' kwam. Dat ze die laatste slogan dan weer hebben ingeruild voor 'Trouw, de betere krant' hebben ze dan vermoedelijk weer aan een reclamebureau te danken), die van l'Oréal ('omdat u het waard bent') is, vermoed ik, wel door een reclamebureau bedacht.
BeantwoordenVerwijderenWist u overigens wel dat bedrijven tegenwoordig mensen in dienst hebben die speciaal aangenomen zijn om het reclamebureau te vertellen wat ze moeten doen. De afdeling marketing noemen ze dat. En die hebben, naast het reclamebureau, dan vaak ook nog te maken met een promotiebureau, een designbureau, een actiemarketingbureau en een media-inkoopbureau.
En je zult altijd zien, als je mensen in dienst neemt die je reclame maken, en die daarin succesvol blijken, dat ze dan vervolgens door andere bedrijven gevraagd worden om ook zoiets voor hen te bedenken, en voor je het weet richten je eigen reclamemakers een reclamebureau op. Los daarvan is het waarschijnlijk makkelijker om van reclamebureau te wisselen dan om drie werknemers te ontslaan.
Bent u overigens bekend met de Joodse zegswijze 'ik wens u veel personeel'?
Ja maar. Nee maar. Ja maar. Ik had natuurlijk wel door dat dat ‘omdat u het waard bent’ een reclameslogan was. Ik wist alleen niet van wie die slogan afkomstig was. Van L’Oréal dus. Of van het reclamebureau van L’Oréal.
BeantwoordenVerwijderenIk zou wel eens willen kijken in de archieven van dat reclamebureau. Als ze die al hebben, natuurlijk.
Dan zul je zien dat er allerlei onhandige tekstvondstjes zijn geprobeerd, en dat nu juist DIT onhandige tekstvondstje tot de allermachtigste variant is gebombardeerd.
Maar alles goed. Iedereen kan een reclamebureau beginnen. Of een marketingbureau. Of willekeurig welk economisch onnodig bureau.
Daar valt, in mijn simpele zienswijze, alleen geen droog brood meer mee te verdienen.
O ja Max,
BeantwoordenVerwijderenUiteraard ben ik bekend met dat gezegde, ‘Ik wens u veel personeel toe’.
Maar ik wéns ook iedereen veel personeel toe!
Alles uitbesteden, kan ik als ondernemer zeggen! Wat je in huis nodig hebt, is een klein team van regelaars. Managers, zou je met een lelijk woord kunnen zeggen. Het echte werk, de productie, laat je door anderen doen - door mensen die je op hun werk afrekent. Wie heel goed kan managen is onze Susan, op wie jullie kunnen stemmen! Eerst even doen, dan lezen waarom.
BeantwoordenVerwijderenAls je 50 of 100 man in dienst hebt, heeft het echt geen enkele zin om het reclamewerk uit te besteden. Het is te duur, zo simpel is het. Daar moet je dus zelf een paar taalvaardige en creatieve lieden voor in dienst nemen.
BeantwoordenVerwijderenDat scheelt je de helft, op jaarbasis. Simpel uitrekenen.
Je maakt ook nog eens je EIGEN reclame. Geen klein voordeel.
Continue de ontwikkelingen voor zijn is nog een tip die ik u kan meegeven. Ik las uw verhaal en met de juiste kennis en overal slim op inspelen is eigenlijk al het halve werk. Veel succes gewenst.
BeantwoordenVerwijderen