woensdag 10 september 2008

Goed dat dat van de baan is

Dit is weer een boodschap van uw kapelaan. Er schijnen verschillende geruchten de ronde te doen, in het Egmondse, maar ook overal elders, over bepaalde misstanden.
Misstanden zijn van alle eeuwen, natuurlijk. Men hoeft alleen maar te denken aan de Inquisitie, aan Stalin, aan de verdomde communisten. Wel, zo erg zijn de misstanden van vandaag misschien niet.
Ik las bijvoorbeeld een stukje van zuster Hadriana over het maagdelijke blad Maria Magazine, dat mij zeer welbekwam.
Toch schrijft men geen glossy over een godheid, is mijn mening.
Waar de, laat ik het maar noemen, herrie over begonnen is - mijn relatie met genoemde Hadriana.
Ik wil mijn gemeente daarover een duidelijke mening laten horen, zodat ze zich niet meer zullen afvragen wat hun pastor zich daarover afvraagt. Ik heb genoemde zuster Hadriana - een zéér gelovige vrouw overigens! - het afgelopen kerkjaar negen maal ontmoet. Dat ontken ik niet, dat zal ik nooit ontkennen. Negen keer.
Gedurende die negen keren hebben wij geen vleselijke bekentenis met elkaar gehad. Laat dat duidelijk zijn. Nimmer is het voorgekomen, apart van een welkomstkusje bij de bushalte, dat wij ‘iets’ met elkaar hebben gehad. Nimmer.
Wij hebben er zelfs voor gezorgd dat wij geen wederzijdse aantrekkingskracht zouden uitoefenen op elkaar, want ons geloof in den God verbiedt dat.
Maar zou ik geen glossy beginnen dat getiteld was Hadriana, dan zou ik zeggen: ja, welzeker!
Ondertussen beginnen verschillende, weldenkende ongetwijfeld, mensen te twijfelen: wat voert onze kapelaan Engelbertus daar uit? Is de Onafhankelijke Katholieke Kerk nog wel veilig?
Die is veilig, daar zijn we nog mee bezig, parochianen. Er wordt wel druk uitgeoefend (via folders, heb ik al vernomen) op onze geloofsgemeenschap. Ik zou zeggen: gooit die folders in de vuilnisbak, waar ze horen! Ik zag bijvoorbeeld een folder waarin stond dat Jozef géén god was, en Maria ook niet. Ik zou zeggen, parochianen, zulke denkbeelden zijn onzuiver, want als zij geen God waren, hoe kan dan hun zoon Jezus een God zijn?

2 opmerkingen:

  1. Goede kapelaan,als iemand een glossy verdient van uw hand dan is het zuster Hadriana. Een notoire speerwerpster als zij is één met de speerpunt en wie één is met een punt is een godheid want god is een punt. Een lichtpunt volgens sommigen.Maar u heeft gelijk: over goden geen glossy.

    De wetenschap zegt: jamaar, ook de kat of de arend wordt wel eens één met een punt.Daarom moet de kerk van de wetenschap niet weten want dieren kunnen geen goden zijn.
    Ik heb het daar soms moeilijk mee, vooral als ik naar mijn twee poezen kijk.Kan ik hierover bij u biechten?

    Ik vraag me soms onzuiver af of Maria niet gewoon een draagmoeder was en Jozef een spermadonor avant la lettre. We krijgen zo weinig foto's te zien van die man.We weten dat hij timmerde, maar welke man doet dat niet vroeg of laat?
    Kijk, voor deze problemen zou een glossy een uitkomst bieden.
    Had Maria last van tepelkloven? Was Jezus een bedplasser? Deed Jozef de vaat en zo ja, met welk product?
    God spreekt tenslotte door vele tongen, vandaar het woord, glossy.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Holy Herald lijkt me wel een leuke naam voor zo'n glossy.

    BeantwoordenVerwijderen