zaterdag 11 oktober 2008

Brandhaard

Goedemiddag, dames en heren.
Ik ben gisteren bij het IMF geweest, midden in de brandhaard van de crisis, de Verenigde Staten van Amerika. En ik heb daar het volgende voorgesteld. Ja, u ziet me glunderen, en dat mag ook wel, hoor.
Wij wensen niet mee te doen, als Nederland, met de financiële crisis, heb ik gezegd. Linksom of rechtsom, we trekken ons terug uit de crisis. Daar werd natuurlijk om gelachen, want als je dat in het Engels probeert te zeggen, turning to the left or to the right – dat klinkt niet. Maar onze boodschap is duidelijk overgekomen, dat kan ik u verzekeren.
Allereerst schorten wij onze handelsbelangen met Amerika op, want zij zijn een onbetrouwbare handelspartner. Dat opschorten wil bijvoorbeeld zeggen: wij kopen geen JSF meer, daar stappen wij uit. We gaan wel kijken in Frankrijk of Zweden voor een ander vliegtuig.
U begrijpt wel dat dat als bruusk werd ervaren, daar. Maar bruusk of niet, Nederland doet dat niet meer. We gaan geen toestellen meer kopen die er nog niet eens zijn. Punt.
Ten tweede: we maken in Nederland een einde aan de financiële crisis, en hoe doen we dat? Door de Nederlandse banken te versterken. En hoe doen we dat? Welnu, dames en heren. Onze pensioenfondsen, die al die jaren hebben zitten profiteren en sjoemelen met uw geld, stoppen daarmee. Ze gaan uw geld doodgewoon op spaarrekeningen zetten bij de Nederlandse banken.
U kunt zich wel voorstellen dat het toen eventjes stil werd bij de IMF. Een Amerikaanse collega verzuchtte: the end of the free market mechanism! En zo is het inderdaad. Maar niet helemaal.
Nu de Nederlandse banken zo ontstellend rijk zijn geworden, willen ze natuurlijk met dat geld ook iets doen. Dat mogen ze ook. Onder strikt toezicht. Ze mogen hun goede geld steken in Nederlandse ondernemingen, niet langer in het buitenland, waar alles onzeker is.
We’ll pump our munney in our own economy, heb ik gezegd, en even kijken waar ik de rest van mijn tekst heb, o hier, and Holland will have their next Golden Age. Dat hoef ik niet te vertalen, dacht ik, ik dank u voor uw aandacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten