dinsdag 21 oktober 2008

Het vaderland is gered

Gisteravond zag ik Tegenlicht, een van de beste televisie-programma’s die ik in jaren gezien heb. Het ging over zonne-energie. Dat onderwerp werd zo overtuigend gebracht, dat ik hoop dat ook twee of drie ambtenaren en leden van de Tweede Kamer het programma gezien hebben.
Er werd zo ongeveer gezegd: investeer nou niet in kolen, olie of gas. Investeer in de zon.
Ik zou eraan willen toevoegen: investeer ook in de wind. Maar zonnepanelen zijn inderdaad de toekomst. Ik voorzie dat we binnen tien jaar helemaal af zullen zijn van kolen, olie en gas. Elektrische auto’s zullen binnen vijf jaar op onze wegen rijden. Het Markermeer zal eindelijk benut gaan worden: je kunt er bijvoorbeeld 100.000 eilandjes met zonnepanelen in kwijt, die met de zon meedraaien.
Als we dat nu eens met gezwinde vaart deden? Met dezelfde vaart als we begin jaren zestig Nederland van gasleidingen voorzagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten