donderdag 23 oktober 2008

Men moet zich geen zorgen maken

In de oudheid (1965-1971) fietste ik elke dag langs dit raadhuis. Het staat vier kilometer ten noorden van Limmen (de plaats waar ik woonde) en vier kilometer ten zuiden van Alkmaar (de plaats van het lyceum waar ik op zat). Dat raadhuis heb ik altijd een mooi gebouw gevonden; het stond en staat nog steeds op een terpje. Rechts (maar niet zichtbaar op deze foto) staat het Witte Kerkje, en linksachter u staat, eveneens onzichtbaar, de Oude Herberg, die later door brand is verwoest. Deze foto is gemaakt vanuit het noorden. De weg heet de Kennemerstraatweg, die links van het raadhuis doorgaat tot Limmen en die in Limmen plotseling Rijksweg heet.
Een winkel waar speculaas verkocht werd (klikt u vooral even op de foto), heb ik nooit gekend, helaas. Ik schat dat de foto gemaakt is rond 1915. Ik mis eigenlijk de trambaan die rond die tijd hierlangs gelopen moet hebben, van Alkmaar naar Castricum. Dat waren nog eens jaren van openbaar vervoer! Ik heb geprobeerd de data van aanleg en van sloop van deze trambaan te achterhalen, maar ik heb niets kunnen vinden.
Dat zou me tien vijftien jaar geleden grote zorgen hebben gegeven: dat je iets niet kunt vinden, waarvan je weet dat het er geweest moet zijn. Tegenwoordig maakt zoiets me niet meer uit: ik weet dat die trambaan er geweest is, dat hij liep aan de westelijke zijde van de weg (dus vlak langs het raadhuis). Ik heb er vroeger foto’s van gezien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten