zondag 14 september 2008

De moeilijkheid van mijn vak

De moeilijkheid van mijn vak is: wanneer moet je geweld gebruiken, en wanneer is geweld uit den boze. Laat ik eerst een voorbeeld geven van een duidelijk geval. Er stonden gisteravond zes Marokkaanse jongens op deze hoek. Ze liepen daar door de straat. Ik kom aan, ik zeg: Ho, jongens! Waar moeten jullie heen? Ze moesten nergens heen. Duidelijk voorbeeld van geweld gebruiken dus.
Ander voorbeeld. Er wordt gestolen bij V&D, al jaren, door een zuiver Nederlandse tante die ik ken, uit de buurt. Ik wacht die dame op, vorige week, en ik reken haar in. Dan gebruik ik geen geweld.
Dat zijn duidelijke voorbeelden. Maar wat doe je als zes Nederlandse tantes op straat rondhangen, ’s avonds?
‘Dat staat toch in de cursussen?’
Er staan wel voorbeelden in het cursusmateriaal, maar niet zulke duidelijke voorbeelden, meneer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten