donderdag 6 november 2008

Een feest

Hallo, Egmond! (Applaus.)
Vanochtend zijn we er uitgekomen! Ik word uw kandidaat (Geroezemoes.) voor zitting in de Tweede Kamer (Steeds groter geroezemoes.) der Staten Generaal (Applaus begint.) voor D66! (Applaus! De sfeer wordt elektrisch. De naam van de spreker zingt eerst nog zachtjes rond door de menigte, komt dan in golven op je toe: Bennoom! Bennoom! Bennoom!)
Rustig aan. Kalmte. En ik heb dat kandidaatschap op me genomen (Bennoom! Bennoom!) omdat er nog zo immèns veel te doen is! Immèns veel! (Vrouwen schreien, ook in de ogen van sommige mannen zijn tranen te zien.) De staatsschuld! Het algemene wantrouwen in de financiële sector! Het onderwijs, dat helemaal op zijn gat ligt in Nederland! Wat moeten we daarmee? Dat moet weer overeind worden geholpen! Ove-reind! (Applaus! Bennoom! Bennoom!) Want daar staat D66 pál voor! En met mij erbij zal het zeker gaan gebeuren.
Of dacht u van niet? (Nee! Já!)
Ik ben misschien nog wat jong voor de Tweede Kamer. Mijn tegenstanders zullen zeggen: wat érg jong! Maar ik zeg: wie zich opsluit, komt nóóit naar voren!! (Een zinderend applaus!) Dus ik doe het, ik ga u vertegenwoordigen.
Mijn laatste punt: de elektrische auto! (Stormachtig applaus! Bennoom! Bennoom! Er vallen vrouwen flauw in de menigte.) Hoe staat het met de elektrische auto? Slecht staat het daarmee. Dat moet BETER!!! (Mensen worden platgedrukt en vertrapt. Er vallen doden. Onderhand gaat het schreeuwen van de naam van de spreker nog enige tijd door, ook nadat hij allang weer is verdwenen. Tenslotte gaat men met een gelukzalige glimlach terug naar huis, wetend dat de ideale volksvertegenwoordiger klaar staat.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten