zondag 11 januari 2009

Er zijn maar een paar dingen nodig

Vandaag wil ik het eens met u hebben over het formidabele acteerwerk in series als Goede tijden, slechte meiden, of hoe dat ook heet, Onderweg naar morgen enzovoorts. Prachtige series, dat zult u met me eens zijn, hoewel ik er het geluid niet altijd bij aan heb staan.
Het script, dat al die jongens en meisjes van al die series, dag in dag uit weer uit het hoofd moeten leren, dat script ziet er fantastisch uit. Ik heb natuurlijk inzage gehad in een aflevering van Onderweg naar morgen. Met volledige goedkeuring van BNN volgt hier een gedeelte van de aflevering die morgen op Nederland 3 van zeven tot half acht getoond wordt.

ZUSTER CLARISSA (loopt snel door gang van ziekenhuis, kijkt nog even om): Dokter Woudstra! Dokter Woudstra!
DOKTER WOUDSTRA (zet een zeer verbaasd gezicht): Ja, zuster Clarissa?
CLA (met betraande ogen): Mijn moeder...!
WOU: Daar heb ik nu even geen tijd voor, zuster!
CLA (begint nu echt te huilen, camera staat rechts van je): Maar mijn moeder...!
WOU (wuift snel de aandacht van ZUSTER ANDREA weg. AND gaat links uit het beeld weg, sniffend): Wat is er nu met je aan de hand, Clarissa?
CLA (kijk nu recht in de ogen van de dokter en spreek betekenisvol!): Dokter, mijn moeder heeft een ernstig (begin weer te huilen) ongeluk gehad met de traplift, en nu (dóórhuilen!) ligt ze bij de Eerste Huhuhuhulp!
WOU: Wát!!?
(De beiden zetten het op een lopen. Wapperende doktersjas enz. Ze komen onderweg ZUSTER ANDREA tegen.)
WOU:
Zuster Andrea! Zet de intramusculaire pelemantor klaar, in kamer 2! Snel!
CLA (kijk weer recht in de ogen van de dokter en spreek betekenisvol!): Oh, dokter!
WOU (legt rechterarm om de schouders van CLA): Het komt wel weer goed, zuster!

En inderdaad komt het aan het eind weer helemaal goed. Clarissa’s moeder was gevallen en heeft een gebroken heup, maar zal volgende week weer volop in beweging zijn!
Prachtig dat dit allemaal op de publieke zenders te zien is, maar waar is de programmamaker die eens op zoek gaat naar een Nederlandse Lucy Ball?

1 opmerking:

  1. Ik wist niet eens dat de publieke omroep ook van dat soort soaps had.
    Deze serie ken ik ook niet maar wat een geweldig script!
    Een Nederlandse Lucy Ball zal nooit te vinden zijn. She was one of a kind.

    BeantwoordenVerwijderen