zaterdag 14 februari 2009

De treurigheid van het stuk

Ik houd van treurige muziek. Ik schaam me soms, als ik in het bijzijn van anderen begin te huilen bij het beluisteren van een stuk. Daar kan ik niets aan doen, en het is dus onzin om me te schamen. Het zal wel iets te maken hebben met mijn sentimentele natuur.
Ik geloof ook dat iemand als Max Bruch een goed mens moet zijn geweest, simpelweg omdat hij Kol Nidrei heeft geschreven.
Over zulke componisten en zulke muziek ga ik een blog maken. De meesten van die componisten leefden tussen 1100 en 1750, hoewel ook Mozart wel enkele dingen heeft geschreven die nauwelijks onderdoen voor het werk van zijn voorgangers. Maar Mozart, Beethoven, Messiaen, Sjostakovitsj, Andriessen zullen waarschijnlijk niet genoemd worden op mijn muziekblog. Het doel van mijn blog zal zijn: u te verleiden tot het beluisteren van onbekende muziek.

1 opmerking: