woensdag 4 februari 2009

Nu liggen de zaken ernstiger

- Wout?
- Ja, Jan Peet?
- Kun jij niet een dramatische actie voorbereiden? Met een bank?
- Met welke bank had je gedacht, Jan Peet?
- Dat weet ik niet.
- Hmm... ING lijkt me wel iets! Dan noemen we die bank een systeembank, dat is altijd beter. Want ING mag gerust failliet gaan, want dan regelen we een rustige overgang van spaarders en beleggers naar bijvoorbeeld de AMRO of de RABO.
- Wil je dat nóóit meer zeggen, Wout?
- Nee, geen woord. Slot erop. Wat dacht je van bijvoorbeeld 20 miljard steun?
- Prima, Wout!
- Uitstekend, en daar verbinden we dan allerlei voorwaarden aan, en zo.
- En dan moet je dat buiten het parlement regelen, Wout.
- Komt in orde, Jan Peet. Maar waarom...?
- Nou, weet je, ik zit met dat Irak-onderzoek. Daar zitten allerhande dingetjes in die beter niet naar buiten kunnen komen, weet je.
- Voor je eigen hachje, bedoel je. Jaap de Hoop Scheffer enzovoorts.
- Bijvoorbeeld, bijvoorbeeld.
- Ik snap het nog niet helemaal. Leg eens uit.
- Nou, kijk. Voor een parlementaire enquête, daar heb ik natuurlijk geen tijd voor, hè, met al die economische chaos. Kredietcrisis die maar doorsuddert. Maar ik wou dan een stáátscommissie instellen, die de affaire gaat eh onderzoeken.
- Oh ja. Haha!
- Inderdaad haha!

4 opmerkingen:

  1. Dit is echt een geweldig stuk Ben!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Merci. Natuurlijk praten die twee op een andere manier met elkaar, maar véél zal het toch niet verschillen, denk ik.
    Over een jaar krijgen we een Balkenende die zal moeten aftreden. En daarna krijgen we een regering van VVD-PvdA-D66. Wedden? (Het CDA heeft niemand voor een premierfunctie in huis.)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zit nu naar JPB te kijken op http://www.nos.nl/politiek24/ en zijn verweer lijkt verdacht veel op zijn uitleg aan Wouter zoals door u zo treffend geschreven. Er is een kredietcrisis, ik heb wel wat beters te doen.

    En waarheidsvinding, daar is het het CDA ineens om te doen. W.A.A.R.H.E.I.D.S.V.I.N.D.I.N.G.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zit nu ook te kijken naar JPB op Politiek 24. Ja, soms heb je gewoon gelijk als je iets verzint en opschrijft, hè.
    Normen en waarden, daar heb ik JPB alweer een tijd niet over gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen