zondag 7 juni 2009

Geen familie, gelukkig niet

Vanmiddag kreeg ik de honderdste email binnen over de Lijst Hogenboom. Die schijnt meegedaan te hebben met de Europese verkiezingen van afgelopen week.
Ik had nog nooit gehoord van die Lijst Hogenboom. Ik heb het nagegaan, er blijkt een heer Bernard Hogenboom te bestaan, woonachtig te Laren. B.J.M. Hogenboom, en dat is niet de E.J.M. Hoogeboom die deze stukjes schrijft!
Die honderdste email luidde:
Geachte Heer Hogenboom,
Jammer dat u het niet gered heeft. Uw katholieke ideeën sloten precies aan bij de mijne!
Maar hartelijk gegroet,
mevrouw Van de Wind (Zutphen).
Bernard Hogenboom blijkt een katholieke bleekneus te zijn, dus! Ik ging tenslotte maar eens kijken of ik iets kon vinden over hem. Hier is wat ik gevonden heb.
Hij is geboren te Rotterdam in 1941. Was eerst werkzaam als etaleur bij V&D. Heeft geprobeerd om als Statenlid in Zuid-Holland voor de KVP verkozen te worden. Dat mislukte. Verhuisde naar Laren. Daar begon hij in 1976 zijn De Katholieke Partij (DKP), die zeer ouderwetse standpunten verkondigde: geen pil, geen condoom, geen euthanasie, geen minimumloon enzovoorts.
De heer Hogenboom wordt op verschillende stille marsen aangetroffen, maar ook tijdens een ietwat ruig verlopen homofestijn in de hoofdstad, waar hij wordt ingerekend door de politie. Hij ontkent en wordt geloofd. Hij trouwt met Ina de Gover in 1982.
‘Het is mijn huwelijk met Ina geweest, dat mij tenslotte heeft gebracht tot een onvoorwaardelijke liefde voor de heer Jezus,’ zou hij gezegd hebben in een Larens buurtblad.
De heer Hogenboom werd daarna nog tweemaal opgepakt wegens oneerbaar gedrag (vroeger wel potloodventen genoemd), maar heeft nu zijn politieke loopbaan weer opgepakt met de Lijst Hogenboom, waarmee hij ook in de toekomst nog ‘glazen wil ingooien’, zoals hij zelf zegt.
Of hem dat zal lukken, zou ik niet durven zeggen. Zijn slogan bij de Europese verkiezingen was: ‘Houdt uw vrouw in ere, heren!’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten